Saturday, December 15, 2012

AMALAN HATI YANG TERBAIK BAGI SETIAP MUSLIM SEJATI

Dalam kehidupan seharian kita, kita sering dimomokkan dengan kata-kata dan janji-janji manis manusia, namun akhirnya kecewa dan ada yang sampai hilang arah tuju hidup. Oleh itu, Islam menyuruh umatnya untuk menuntuk ilmu dengan sesungguh-sungguhnya, dan mengamalkan setiap kebaikan di dunia ini. tidak kira lah sama ada kebaikan yang dilakukan itu, besar atau pun kecil, yang penting keikhlasan.

Setiap amalan kebaikan yang dilakukan, dilihat oleh mata kasar, namun bagaimana dengan hati kita? Hanya kita dan Dia sahaja yang tahu amalan hati kita. Kat sini, saya nak share serba sedikit tentang amalan hati yang terbaik bagi setiap muslim seperti yang ditulis dalam buku "Suburkan Bunga-bunga Hati Demi Mengecap Cinta Ilahi"

1- IKHLAS
"Janganlah sesekali kita meremehkan sebarang amalan yang telah kita kerjakan apabila kita berniat ikhlas untuk melakukannya. Walaupun amalan itu sedikit, namun jika diiringi dengan niat ikhlas, banyak pahala yang akan kita peroleh"

2- TAWAKKAL
"Tawakkal bukan sahaja berkaitan dengan urusan duniawi dan mencari rezeki semata-mata, bahkan diharuskan pula dalam masalah beribadat kepada Allah S.W.T. "

3- OPTIMIS
"seseorang yang menunggu sesuatu yang disukai, sedangkan ia telah menjalankan semua penyebab yang sesuai dengan syarat yang dikehendaki olehnya sehingga tiada lagi yang tertinggal kecuali hal-hal yang berada diluar jangkauan syarat dan kehendaknya sahaja."

4- TAKUT
"Rasa takut yang dianjurkan adalah yang mendorong pelakunya untuk mengerjakan perbuatan yang diwajibkan disamping yang disunnahkan, selain mendorongnya untuk meniggalkan perkara-perkara yang diharamkan di samping hal-hal yang syubhahdan yang dimakruhkan."



(SUBURKAN BUNGA-BUNGA HATI DEMI MENGECAP CINTA ILAHI - MUHAMMAD SHALIH AL-MUNAJJID)

No comments:

Post a Comment